Watskeburt?

De dag na ‘the day after’; wat is er nou eigenlijk gebeurt dat ik dit ben begonnen en een stempel heb gekregen? Over wat en wie heb ik het nou?

Let’s meet!

Kleine terugblik naar vóór het begon; Getrouwd en mama van 3 kids. Heerlijk bezig met ambitieuze carrière, talent ontwikkelingsprogramma en het moeder zijn. Allemaal uitdagende ballen in de lucht aan het houden waarin ik me als een vis in het water voel en beweeg. En daar gooien we nog een balletje bij; nr. 4 is onderweg! Ik hoor ze het nog zeggen: wow, nummer 4?!!! Hoe doe je dat??! En ondertussen nog je werk en loopbaanontwikkelingen?

Tsja, dat deed ik gewoon. Heerlijk vond ik het! En zo ben ik dan ook mijn verlof in gegaan. Overtuigd dat deze 4e er zo tussen paste en we na onze ervaringen met de andere kinderen als baby, waar nummer 3 toch echt de grootste proef op de som was, het er wel zo even bij deden. Ik hoor het mij en mijn man nog zo zeggen…

Zo gezegd, zo gedaan. Bevalling doen we even op een mooie donderdagmiddag in 2,5uur tijd, lekker thuis en kinderen zien gelijk hun mooie broertje Jef en liggen daarna geborgen en veilig in hun eigen bedje te knorren. Kraamweek verloopt net zo soepel en Jef krijgt net zoals zijn broertje en zusje met 10dg een knip in zijn tongriem en lipband nadat onze vertrouwde lactatiekundige dit wederom beoordeeld heeft, zodat de borstvoeding geen problemen hoeft te ondervinden noch de kaak- en spraakontwikkeling in de toekomst. Wel ondervinden we al direct weer het verschil in kennis bij zorgverleners. Onze verloskundige als kraamverzorgende herkenden niet de beperkte tongriem en lipband, en erkenden ook niet volledig de consequenties op korte en lange termijn. Maar, denken we, wees niet gevreesd, ik ben ook zorgverlener en werkzaam in die bijzondere borstvoedingszorg! Ik bemerkte de signalen wel; smakken, kleine hap, veel lucht zuigen, afgevlakte tepel, pijnlijke tepel, weinig toeschietreflex en geen effectieve voedingen. Gelukkig zorgen de hormonen dan nog voor voldoende melk en heeft Jef de nog aanwezige sterke reflexen. Ik wist wel wat me te doen stond! Dus; zo gezegd, zo gedaan!

De kraamweek is daarmee afgesloten, de 6 weekse kraamtijd gestart. Voor de laatste keer een kraamweek meegemaakt, slik & snik. Tijd voor kraamtranen hebben we niet, schoolvakantie start en we kunnen lekker gaan genieten van een zeskoppig gezin zijn! Toch?…

 

Informatie tongriem en lipband:

https://www.borstvoeding.com/problemen/lipbandje/

https://www.borstvoeding.com/problemen/tongriempje/

https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/167-tongriempje-te-kort

Plaats een reactie