Help!

Ineens besef ik het me….. Bij het opstaan had ik nog nergens last van en niks door. Zal ook wel komen door al die kerstvieringen van het werk en de kinderen gisteravond, waardoor mijn aandacht afgeleid was van Jef. Terwijl mijn man gisteravond het nog zei, toen Jef opeens besloot los te gaan zitten;

WP_20151217_009

En nu, nu de kinderen op school en peuterspeelzaal zijn, Jef lekker ligt te pitten en ik in complete rust voor me uit zit te staren, raakt het me hard…

Help! Jef is vandaag precies 6 maanden!! Tranen schieten in mijn ogen als eerste reactie… Waarom? Daarom: de eerste 6 maanden leeft mijn baby alleen op ‘mamamelk’. Hier volgen we het advies van de WHO erg strikt in op vanwege onrijpe darmen en daarmee de risico’s op stoornissen van het immuunsysteem als spijsverteringsysteem. Maar ook vanwege de mondmotoriek die pas bij 6 maanden voldoende is om ‘al la Rapley’ te kunnen starten met bijvoeden. En alleen 6 maanden ‘mamamelk’ houdt in dat mijn kleine mannetje mij volledig nog nodig heeft, hij mijn kleine baby is waar ik zo vaak mee moet knuffelen, voeden en zijn wereld voornamelijk nog uit ‘mama’ bestaat. Als deze 6 maanden voorbij zijn start er een nieuwe fase in zijn eerste babyjaar; de fase dat hij meer mag ontdekken qua voeding, dat mama dus niet altijd meer nodig is! De fase waarin straks mama’s melk zelf minder nodig gaat zijn dan de vaste voeding en ik dus een extra ‘mama-rol kwijtraak. Uiteraard blijf ik mama en intens belangrijk voor mijn kleine mannetje en alles wat hij gaat meemaken en mij voor nodig heeft. Maar toch, die extra bijzondere rol die je door borstvoeding krijgt, waarmee je hem altijd kan troosten, veiligheid bieden, geborgenheid geven, pijn van reflux en krampen kan wegnemen, het vele verplichte knuffelen met dat kleine warme lijfje tegen je aan wat oh zo goed is voor de hechting, die gaat aankomende 6 maanden langzaam afnemen. En dat doet toch even pijn! Zeker met het besef dat, zoals mijn man gisteravond zei, we toch enkele maanden van wat dat eerste bijzondere half jaar had moeten zijn, hebben moeten missen. Ons mannetje zit al….hij is alweer zo groot…hij is 6 maanden. Hij is er klaar voor. En ik? Ik laat mijn tranen de vrije loop…

WP_20151216_003

Informatie:

https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/vast-voedsel/exclusief-3.html

https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/blw/bijvoeding.html

Plaats een reactie